Home Office podle novely zákoníku práce
Novela zákoníku práce přináší nová pravidla pro práci z domova. Kdo má na ni nárok, jaké jsou podmínky a kdy může zaměstnavatel zrušit home office?
Návrat do kanceláří
Po odeznění pandemie covidu se některé firmy vrátily k původnímu režimu a home office je opět jen výjimečný. Nicméně, firmy stále nabízí alespoň částečnou možnost práce z domova, zejména na pozicích, kde to povaha práce umožňuje.
Novela zákoníku práce
Od září minulého roku platí novela zákoníku práce, která zásadně mění pravidla pro home office. Nově nezáleží, odkud člověk pracuje, ať už je to doma, na chalupě, v kavárně nebo v hotelovém pokoji. Podmínkou je písemná dohoda, ve které musí být uvedeno místo (či místa) výkonu práce.
Kdo má právo na home office?
Home office je oblíbený zejména pro svoji flexibilitu, kterou ocení rodiče malých dětí, maminky na rodičovské dovolené, studenti a mladí lidé, kteří rádi cestují. Novela zákoníku práce stanovuje, že zaměstnavatel nemusí žádost o práci z domova přijmout, pokud nejde o těhotné ženy, pečující o dítě mladší 9 let nebo osoby starající se o handicapované či invalidy. Pokud zaměstnavatel odmítne těmto skupinám home office poskytnout, musí své rozhodnutí dostatečně odůvodnit.
-----------------------------------------------------------------------------
Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
-----------------------------------------------------------------------------
Náklady na práci z domova
Zaměstnanci pracující z domova mají právo na proplacení nákladů spojených s výkonem práce, jako je elektřina, plyn, voda a internet. Tyto náklady lze buď prokázat, nebo využít paušální částku stanovenou vyhláškou, která pro letošní rok činí 4,50 Kč za hodinu. Zaměstnavatel se se zaměstnancem může dohodnout, že náklady proplácet nebude, což je poměrně běžná praxe.
Příplatky za práci z domova
Přestože zaměstnanec pracuje z domova, má nárok na příplatky za práci v noci, ve svátek nebo o víkendu. Zaměstnavatel může tuto povinnost obejít dohodou se zaměstnancem, že v uvedených dnech pracovat nebude.
Ukončení home office
Frekvenci práce z domova zákoník práce nestanovuje, záleží na dohodě mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Dohodu o práci na dálku lze písemně ukončit bez udání důvodů, buď dohodou, nebo s 15denní výpovědní lhůtou. Výpovědní lhůta může být i kratší, pokud se na tom obě strany dohodnou.
Nařízení home office zaměstnavatelem
Zaměstnavatel nemůže nařídit home office bez dohody se zaměstnancem, s výjimkou případů, kdy to stanoví opatření orgánu veřejné moci, například během pandemie.
-----------------------------------------------------------------------------
Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
-----------------------------------------------------------------------------
Hybridní režim
Hybridní režim, kdy zaměstnanci pracují část týdne z domova a část v kanceláři, se ukázal být efektivním řešením. Lidé, kteří mají možnost volby, jsou často spokojenější a motivovanější.
Home office zůstává důležitým benefitem a flexibilním řešením, které může výrazně přispět ke spokojenosti a efektivitě zaměstnanců.