Neplacené volno na úklid škod po povodních

Desítky tisíc lidí v oblastech zasažených povodněmi se v příštích dnech budou potýkat s problémy při cestování do práce a s nutností vyrovnat pracovní povinnosti s úklidem škod. V takových situacích mají zaměstnanci nárok na volno.

Podle pracovního práva je odstraňování následků povodní na vlastním majetku považováno za závažnou osobní překážku v práci. Zaměstnavatel může zaměstnanci poskytnout neplacené volno, nebo také mzdu či plat nahradit. V některých případech je možné se se zaměstnavatelem dohodnout na napracování zmeškané doby.

Podobný nárok na neplacené volno vzniká, když se zaměstnanec nemůže dostat do práce kvůli dopravním omezením způsobeným povodněmi. Některé společnosti ale mohou mít tuto situaci ošetřenou kolektivní smlouvou nebo vnitřními předpisy, které by zajistily náhradu mzdy.

-----------------------------------------------------------------------------

Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667

e-mailTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

-----------------------------------------------------------------------------

Ministerstvo práce také doporučuje poskytovat volno pro řešení nezbytných záležitostí po opadnutí vody. Zaměstnanci mohou mít volno bez náhrady mzdy pro jednání s pojišťovnami nebo jiné důležité osobní a majetkové záležitosti spojené s povodněmi. Opět je možná dohoda o napracování zmeškané pracovní doby.

Pokud povodně zasáhnou firemní areály, musí zaměstnavatelé, pokud je to možné, přidělit zaměstnancům jinou práci. V případě, že to možné není, jde o překážku v práci na straně zaměstnavatele a zaměstnanci mají nárok na náhradu mzdy ve výši alespoň 60 % průměrného výdělku.

Jak danit zaměstnanecké akcie

Zaměstnanecké akciové a opční plány získávají na popularitě jako žádaný zaměstnanecký benefit. Od roku 2024 došlo k několika úpravám ve způsobu jejich zdanění. Klíčovým momentem, kdy dochází ke zdanění, je okamžik, kdy zaměstnanec své akcie zpeněží. V té chvíli musí zaměstnavatel rovněž odvést sociální a zdravotní pojištění.

Nová daňová legislativa se řídí principem, že daně se odvádějí až poté, co zaměstnanec realizuje zisk z akcií a má tak prostředky na úhradu daní. Příjem z akciového opčního plánu je považován za příjem ze závislé činnosti, přičemž zákon jasně určuje, kdy tento příjem podléhá zdanění. Zdanění je vždy spojeno i s povinností odvést sociální a zdravotní pojištění.

Zdanění se uplatňuje v těchto případech:
- při ukončení pracovního poměru,
- při vstupu zaměstnavatele do likvidace,
- pokud zaměstnanec nebo zaměstnavatel ztratí status českého daňového rezidenta,
- při prodeji akcií nebo převoditelných opcí.

-----------------------------------------------------------------------------

Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667

e-mailTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

-----------------------------------------------------------------------------

Zaměstnanci by měli mít na paměti, že zdanění se uplatní také při využití převoditelných opcí nebo při výměně podílů, kdy se změní jmenovitá hodnota. Po deseti letech od nabytí podílu či opce dochází k automatickému zdanění, přičemž rozhodující je vždy první nastalá situace.

Sjednocení zdanění a odvodů pojištění od července 2024
Od 1. července 2024 se sjednotil termín zdanění s platbou sociálního a zdravotního pojištění. Zaměstnanec je povinen nahlásit zaměstnavateli, že došlo k některému z uvedených okamžiků zdanění, a to do konce měsíce, kdy k této situaci došlo.

Platí, že:
- Při výpočtu zdanitelného příjmu lze zohlednit pokles hodnoty podílu nebo akcie od okamžiku nabytí do doby zdanění, což může vést ke zdanění nižší částky.
- Pokud zaměstnanec neudrží akcie či podíly dostatečně dlouho a nesplní časový test pro osvobození, bude jejich prodej zdaněn jako ostatní příjem.

-----------------------------------------------------------------------------

Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667

e-mailTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

-----------------------------------------------------------------------------

Zaměstnanecké akcie mohou být silným motivačním nástrojem. Zaměstnanci tak mají možnost podílet se na růstu firmy, což může zvýšit jejich loajalitu a angažovanost. Finanční výhody spojené s akciemi jim navíc přináší nejen zisk, ale také pocit osobní odpovědnosti a úspěchu při růstu společnosti.

Datové schránky - Zjednodušení vymáhání pohledávek

Od července letošního roku se stalo vymáhání pohledávek ve zkráceném řízení jednodušším. Pro věřitele je to naděje, pro dlužníky potenciální komplikace. Platební rozkaz je nyní možné doručit do datové schránky, což dříve nebylo možné. Do 30. června 2024 platilo, že tento způsob náhradního doručení nebyl povolen.

Zkrácené řízení (rozkazní řízení)
Aby věřitel mohl pohledávku předat exekutorovi nebo soudnímu vykonavateli, potřebuje získat exekuční titul – například pravomocný soudní rozsudek. Mnoho věřitelů však odrazuje dlouhá doba soudního řízení a obava, zda u dlužníka zůstane dostatek majetku pro vymáhání pohledávky. Alternativou je zkrácené řízení, kde za splnění určitých podmínek může věřitel žádat o vydání platebního nebo elektronického platebního rozkazu.

-----------------------------------------------------------------------------

Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667

e-mailTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

-----------------------------------------------------------------------------

Hlavní pravidla jsou následující:
- Platební rozkaz může soud vydat bez slyšení žalovaného, pokud je uplatňováno právo na zaplacení dlužné částky.
- Soud nařídí žalovanému zaplatit dluh do 15 dnů od doručení platebního rozkazu, pokud v této lhůtě nepodá odpor.
- V případě podání odporu se platební rozkaz ruší a soud zahájí jednání.

Doručení prostřednictvím datové schránky a fikce doručení
Od 1. července 2024 došlo ke změně v občanském soudním řádu, která umožňuje fikci doručení do datových schránek. Desátý den po doručení platebního rozkazu se rozkaz považuje za doručený, i když si ho žalovaný nepřevezme. Od tohoto momentu začíná běžet patnáctidenní lhůta pro podání odporu. Pokud žalovaný odpor nepodá, stane se platební rozkaz pravomocným a exekučně vymahatelným, a to i bez vědomí dlužníka.

Tato změna má zjednodušit soudní procesy s nekontaktními žalovanými, kteří mají datové schránky, což zahrnuje například všechny právnické osoby jako s.r.o., a.s. atd. a podnikatele živnostníky OSVČ. Doposud musel soud v případě neotevření datové schránky zrušit platební rozkaz a nařídit jednání.

-----------------------------------------------------------------------------

Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667

e-mailTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

-----------------------------------------------------------------------------

Rychlejší dosažení exekučního titulu
Díky novele může věřitel získat exekuční titul rychleji, zhruba do jednoho měsíce. To výrazně urychluje celý proces v porovnání s klasickým soudním řízením. Očekává se, že novela podpoří podávání návrhů na vydání elektronických platebních rozkazů, zejména v případě peněžitých nároků.

Pravidelná kontrola datové schránky
Pro všechny, kteří používají datovou schránku, je důležité ji pravidelně kontrolovat nebo si nastavit upozornění na e-mail či SMS, aby předešli možným problémům.

Změny v podpoře v nezaměstnanosti

Ministerstvo práce plánuje významné změny v podpoře v nezaměstnanosti, které budou projednány spolu s novelou zákoníku práce. Hlavním záměrem je zvýšit podporu v prvních měsících po ztrátě zaměstnání, zatímco v delším období by podpora klesla.

Nový návrh zákona počítá se zvýšením podpory až na 80 % předchozího příjmu ze zaměstnání během prvních dvou měsíců. Oproti současným 65 % by tak došlo k výraznému růstu. Po tomto období by podpora postupně klesala, a to na 55 % v následujících dvou měsících a 40 % v delším období.

Jednou z dalších zvažovaných změn je zavedení vyšších stropů pro podporu v nezaměstnanosti, které by byly navázány na průměrnou mzdu. Zároveň by lidé, kteří se aktivně zapojí do rekvalifikačních kurzů, měli nárok na vyšší podporu.

-----------------------------------------------------------------------------

Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667

e-mailTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

-----------------------------------------------------------------------------

Důležitým krokem je také zrušení penalizace pro ty, kteří skončí v zaměstnání z vlastní iniciativy bez vážného důvodu. V budoucnu by měli nárok na stejnou podporu jako ostatní nezaměstnaní.

Cílem těchto změn je podpořit větší flexibilitu na pracovním trhu a pomoci lidem překonat nejistotu spojenou se změnou zaměstnání.

Švarcsystém a freelanceři

Freelancer byl donedávna spojován s internetem, tedy podnikatel na volné noze, který poskytuje služby nebo prodává vlastní produkty nejčastěji na internetu. Freelanceři, jsou v drtivé většině živnostníci, kteří pracují ideálně pro více klientů.

V poslední době na živnostenský list přecházejí lidé s méně specifickými profesemi, zatímco dříve šlo převážně o vysoce kvalifikované manažery a IT odborníky. Trend zesílil po novele zákoníku práce, která upravovala pravidla práce na dohodu. Někteří zaměstnavatelé své dohodáře přemlouvají, aby přešli na živnost, což je však v rozporu se zákonem.

V současnosti mají pracovníci na dohodu nárok na dovolenou a plánování směn několik dní předem, pokud splní zákonné podmínky. Od příštího roku budou muset po překročení limitů odvádět také pojistné.

-----------------------------------------------------------------------------

Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667

e-mailTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

-----------------------------------------------------------------------------

Švarcsystém narušuje trh
Mnoho freelancerů, například řemeslníků, má vysoké náklady na podnikání, což platí i pro poskytovatele služeb, kteří si musí sami zajistit materiál a další zdroje.

Problém švarcsystému je v tom, když živnostník fakticky pracuje pro jediného zaměstnavatele, ale je placený na fakturu. Tento systém je daňově výhodný jak pro zaměstnavatele, tak pro zaměstnance. Zdanění zaměstnanců prostřednictvím odvodů na sociální a zdravotní pojištění je v Česku výrazně vyšší než u živnostníků, což činí práci na fakturu pro firmy levnější o 25 až 40 %. To vede k tomu, že mnoho lidí je do švarcsystému dotlačeno, nebo ho sami preferují.

-----------------------------------------------------------------------------

Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667

e-mailTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

-----------------------------------------------------------------------------

Švarcsystém je obzvláště atraktivní pro vysoce kvalifikované pracovníky v IT, marketingu nebo obchodu. Pro lidi s vyššími výdělky je tento systém, zejména s možností paušální daně, výrazně výhodnější, zatímco u OSVČ s nízkými příjmy je poměrná zátěž vyšší.

Za prokázaný švarcsystém, jako jedna z možných forem nelegálního zaměstnávání, lze firmy potrestat pokutou až do výše 10 milionů korun a zákazem činnosti až na 2 roky.