Registrace pro Youtubery a influencery

Tvůrci videí na platformách jako YouTube, Instagram či TikTok, kteří svou činností generují zisk, jsou nyní povinni registrovat se u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Tuto povinnost zavádí evropská směrnice o audiovizuálních mediálních službách, která má za cíl chránit děti na internetu, zajistit férová pravidla pro šíření reklam a posílit ochranu práv spotřebitelů.

Směrnice nastavuje základní regulační rámec pro všechny typy audiovizuálních služeb dostupných široké veřejnosti v Evropské unii. Klíčovými cíli jsou ochrana dětí před nevhodným obsahem, pravidla pro obchodní sdělení na ochranu spotřebitelů a ochrana práv jednotlivců a skupin.

Nové povinnosti se týkají nejen youtuberů a influencerů, kteří videa vytvářejí za účelem zisku, ale i těch, jejichž obsah je přístupný široké veřejnosti, plní určité rubriky a podléhá redakční kontrole tvůrce. Registrovat se musí i ti, kteří videa publikují jako podnikatelská činnost a mají sídlo v Česku. Evidence je zdarma a probíhá prostřednictvím formuláře.

Vypadá to, že by se měla evidovat většina tvůrců s pravidelně publikovaným obsahem. Nemusí ani vydělávat – stačí, že jejich obsah oslovuje veřejnost. To by mohlo zahrnovat tisíce až desetitisíce lidí.

-----------------------------------------------------------------------------

Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667

e-mailTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

-----------------------------------------------------------------------------

Kromě registrace nová pravidla umožňují RRTV kontrolovat obsah těchto tvůrců a přijímat stížnosti na jejich činnost. Pokud dojde k porušení zákona, hrozí autorům pokuty a další postihy. Na Slovensku už podobná pravidla platí, a registrace je tam navíc zpoplatněná.

Za audiovizuální mediální službu na vyžádání se považuje obsah, pokud:
- Jeho hlavním účelem je informovat, bavit nebo vzdělávat širokou veřejnost.
- Je pod redakční kontrolou tvůrce.
- Je provozován jako hospodářská činnost, tedy se záměrem generovat zisk.

Nová pravidla mají především sjednotit regulační standardy na evropské úrovni. Jejich dopady na tvůrce v Česku se však teprve ukážou v praxi.